Trekantområdets Slægtshistoriske Forening

Af Leif Horsnark

1. Valg af ordstyrer
Karsten Thomsen valgt.

2. Formandens beretning (gengives efterfølgende)
Formandens beretning godkendt.

3. Gennemgang af regnskabet 2008 og budget 2009
Kasseren gennemgik det omtalte regnskab og budget. Godkendt.

4. Fastsættelse af kontingent
Kontingent vedtaget uændret:
Medlemsskab: 190 kr. - par 260 kr.
Gæstebillet: 35 kr.

5 Valg til bestyrelsen
Leif Horsmark og Jesper Ratjen genvalgt.
Nyvalgt blev Jens Bundesen og Vita Horsmark (sidstnævnte for 1 år)
Bestyrelsen konstituerer sig selv.

6. Valg af suppleanter
Tommy Hansen og Laila Køngerskov genvalgt.

7. Valg af revisor
John W. Rasmussen genvalgt.

8. Valg af revisorsuppleant
Gudmund Bornemann Madsen genvalgt.

ingen.

10. Eventuelt
Kristian Hald fremsatte bemærkninger om, hvor svært det er at høre foredragsholderne på nederste række, og bad bestyrelsen overveje, hvad der kunne gøres derved. Jørgen Peder Clausager (arkivleder) oplyste, at arkivet er i færd med at søge midler til at få etableret et teleslynge- og højttaleranlæg. Leif Horsmark bad bestyrelsen overveje at støtte et sådan projekt økonomisk.

Formandens beretning for sæsonen 2008/09

Medlemtallet
Medlemstallet er steget ret pænt; fra 114 sidste år til 124 nu.

Ikke overraskende er det Fredericia og omegn som dominerer i medlemsrepræsentationen, - men dog kun med ⅔, idet en sjettedel kommer fra Fyn. 6-7 medlemmer kommer fra henholdsvis Vejle og Kolding. Dertil har vi et par Københavnske medlemmer.
Vi må tage det pæne og stabile medlemstal til indtægt for, at der er interesse for vores fælles hobby og at foreningens arrangementer ikke findes ligegyldige. Vi må dog have et vågent øje for, at vores tilbud i så høj grad som muligt, skal imødekomme medlemmernes ønsker.
Bestyrelsen hører meget gerne ønsker fra medlemmerne. Savner I noget? - Så lad os høre!

Mødeaftener
Vores kerneydelse er de 8 faste mødeaftener pr. sæson. Den 2. mandag i månederne september til april. Foruden generalforsamlingen i marts har vi 7 foredragsaftener, hvoraf de 6 har været med Folkeuniversitets-foredragsholdere. Den 7. prøver vi at klare "internt".
Vi må sige, at fremmødet til vores foredrag har været pænt. Typisk har vi været omk. 40 til møderne. Jeg håber, at I har været tilfredse med sæsonens foredragsemner. Kommentarer og ønsker høres gerne bagefter!

Medlemmernes 10 minutter
Foredragsmøderne søges indledt med medlemmernes 10 minutter, hvor fund, oplevelser, ideer og overvejelser lægges frem på en stilfærdig og engagerende måde. Jeg vil gerne på alles vegne takke indlægsholderne (nævnt i alfabetisk rækkefølge): Ester Nørrelykke, Kjeld Buhl, Karsten Thomsen, Laila Køngerskov, Svend Erik Hansen og selv har jeg også været på et par gange. Tak til alle!

Slægtstema-aftener
Foredragsaftenerne har vi for 4. gang suppleret med en efterårssession med 5 slægtstema-aftener med varierende emner:
1) Praktisk opfølgning af foredraget: At lave slægtsbog (John W. Rasmussen)
2) Brug aviser i slægtsforskning (Jesper Ratjen)
3) Gotisk skrift (Ester Nørrelykke)
4) Daisy, Statens arkivers søgeprogram (Henning Karlby)
5) Læg slægtsoplysninger i regneark (Henning Karlby)
Tak til oplægsholderne!

Ideen med disse tema-aftener er, at medlemmerne efter et oplæg om en givtig kilde eller metode bliver præsenteret for et konkret materiale og har en hel aften, hvor vi er os selv til at studere materialet, stille spørgsmål og evt. få hjælp.
Det er næppe fordi vi beder om 10 kr. for kaffe og kopier, at kun en snes medlemmer deltager. Hvis det er fordi emnerne er uinteressante og uvedkommende, er der bare om at melde sig med ønsker til temaer. Så vil de blive taget op.
Lejlighed til at stille spørgsmål og få hjælp har man jo også ved foredragsaftenerne, hvor mødelokalet åbnes kl. 18:30.

Sensommerudflugt
Det er blevet en god tradition, synes jeg, at vi arrangerer en sensommerudflugt. I fjor gik turen til Vester Palsgaard Skovmuseum. Efter omvisningen gik vi på skovtur til hængesækken på Troldsø og vendte tilbage til den medbragte kaffe og hjemmebagte kager. Udflugten er fyldigt refereret i septembernummeret af "Slægts-Tidende" (nr. 13). I år havde vi valgt at køre på sammenskudsbasis i privatbiler. Både for at billiggøre turen, men afstedkommet af, at vores hidtil benyttede "Freddys Turist" var ophørt. Privatbiltransporten fungerede udmærket. Er det en idé, vi skal fortsætte med? Både 1) sensommerudflugten og 2) privatbiltransporten?

Arkivernes dag
Vores indsats indskrænkede sig denne gang til et enkelt arkiv - nemlig her i vores base: "Fredericia Lokalhistoriske Arkiv". Til gengæld dannede vores planceudstilling kun baggrund for den aktive indsats. Bestyrelsen v/Kjeld og Ruth Buhl ydede de talrige besøgende med søgning i arkivets kirkebøger og på nettet. Flere af de besøgende har vi efterfølgende haft den glæde at kunne byde velkommen som medlemmer i vores forening.

Besøg på Erhvervsarkivet
En aften i januar kørte vi i privatbiler til Erhvervsarkivet i Århus. Efter en rundvisning i den smukke bygning og de spændende arkiver, var der mulighed for at studere håndbogssamlingen og arkivalier. Desværre forhindrede sygdom flere tilmeldte at deltage.

Slægts-Tidende
Slægts-Tidende kan med næste nummer til april runde sit 5-års jubilæum. Ved generalforsamlingen forrige år spurgte vi til tilfredsheden med at modtage bladet. Der var stor tilfredshed, men kom med ideer til - eller ønsker om - STOF!

Bibliotek
Bibliotekaren fortæller, at udlånet fra vores bibliotek er meget lille. Er der nogen til stede her i aften, som ikke kender til vores bibliotek? Bogbestanden er fortsat udvidet, både ved køb og gaver, men er det relevante titler? Jeg synes, at vi har anskaffet gode ting, men som jeg så ofte har sagt: Kom med forslag til evt. anskaffelser!

TAK
Ordet "Tak" har lydt mange gange i denne beretning, så man vil forstå, at medlemmernes opbakning bag vors arrangementer gør det til en fornøjelse at være Bestyrelse i TSF.
Bestyrelsesmedlemmerne yder en ivrig og stor indsats, som jeg gerne vil takke mine kollegaer for. Endelig vil jeg takke vores husvært, Jørgen Clausager, for både de dejlige lokaler, vi får lov til at holde vores møder i men også for den altid beredvillige hjælpsomhed, vi altid bliver mødt med. Sidst, men ikke mindst: Tak til medlemmerne, hvis interesse for foreningens arrangementer gør alt til en fornøjelse.
TAK!

Tilbage til referatoversigt